NASZE BIEGI

Trening w Sobótce

 

W imieniu KB Sobótka serdecznie zapraszamy na otwarte treningi ogólnorozwojowe, które odbywać się będą w każdy czwartek od godziny 20.00 do 21.30 w Hali Gimnazjum Gminnego w Sobótce.

Z racji tego, że hala nie zawsze jest czynna stworzony będzie harmonogram zajęć.
Zajęcia obejmują:
– ćwiczenia ruchowe (trening gibkości, szybkości, sprawności, koordynacji ruchowej)
– ćwiczenia Core Stability (wzmocnienie mięśni głębokich, m.in. mięśni grzbietu, brzucha)
– ćwiczenia rozciągające (poprawa naszej elastyczności).

Zajęcia są darmowe i dla każdego.
Wymagane jest obuwie zmienne i strój sportowy.

Jeśli masz pytania lub wątpliwości pisz lub dzwoń:
Koordynator zajęć: Aleksander Łężniak, tel. 721293708, e-mail: biuro@monksandals.pl

Harmonogram zajęć do końca roku:
29 listopad (czwartek) godz. 20.00 Hala Gimnazjum Gminne w Sobótce (ul. Świdnicka 20a)
5 grudnia (środa) godz. 19.00 sala stadion miejski w Sobótce (ul. Św. Anny 12)
13 grudnia (czwartek) godz. 20.00 Hala Gimnazjum Gminne w Sobótce (ul. Świdnicka 20a)
20 grudnia (czwartek) godz. 20.00 Hala Gimnazjum Gminne w Sobótce (ul. Świdnicka 20a)


W sezonie zimowym na treningi przełajowe umawiamy się indywidualnie na naszej grupie facebook’owej.


Drodzy biegacze, Sobótka, Ślęża i okolice to nie tylko malownicze krajobrazy oraz ciekawa historia, ale i jedno z najbardziej interesujących miejsc na mapie biegowego Dolnego Śląska.

Bieganie jest obecnie jednym z najpopularniejszych sportów w naszym regionie, dlatego też dla wszystkich chcących trenować u podnóża Ślęży przygotowaliśmy tekst poświęcony właśnie temu zagadnieniu:


 

Trasy asfaltowe:

1. Trasa Półmaratonu Ślężańskiego

podłoże: asfalt,

dystans: 21.1 km

suma podbiegów: 280 m

Ta trasa to perełka. Co roku w marcu przebiegają ją tysiące biegaczy w ramach kultowego Półmaratonu Ślężańskiego.

Znajdziecie tu konkretne podbiegi, szybkie zbiegi i długie proste, a wszystko okraszone gęstymi lasami, świetnym krajobrazem i świętym spokojem. Trasa zaczyna się w Sobótce i wiedzie dookoła Ślęży. Najtrudniejszym momentem jest słynny podbieg na Przełęcz Tąpała.

Na doświadczonych góralach pewnie nie zrobi on wrażenia, lecz jeśli jesteś miejskim asfaltowcem, będzie to nie lada wyzwanie.

Dla wszystkich, którzy oprócz asfaltu mieliby ochotę na nieco przełajów, zawsze mogą z Przełęczy Tąpadła wskoczyć na leśny szlak i wrócić do miasta.

Podbieg na Przełęcz Tąpadła od strony Sulistrowiczek

 

2. Sobótka – Rogów Sobócki – Strachów – Sobótka

podłoże: asfalt,

dystans: 13.1 km

suma podbiegów: 58 m

Ciekawa i płaska trasa dla biegaczy preferujących szybkość nad górskie podbiegi. Prowadzi przez okoliczne miejscowości. Odcinek Sobótka-Rogów biegniemy ścieżką rowerową, a dalej trasa prowadzi poprzez lokalne drogi o niewielkim natężeniu ruchu samochodowego. Zaletą tej trasy jest również piękny widok na Masyw Ślęży, który możemy podziwiać podczas treningu.

 

3. Wokół Zalewu Mietkowskiego

Zalew Mietkowski to Mekka Triatlonistów. Można tu biegać zarówno po naturalnym podłożu, jak i po drogach szutrowych. Jest to kolejne miejsce z pięknym widokiem na Ślężę oraz na jezioro.

Trasy są tu płaskie. Jest też tama z długimi schodami, na której można potrenować siłę biegową.

A jeżeli jeszcze będzie mało asfaltu zapraszamy do malowniczych wioseczek okalających zalew, będziecie zachwyceni, jest tam gdzie biegać.


 

Trasy górskie:

Kwintesencją Sobótki jest jednak Ślęża oraz biegi przełajowe po lesie. Masyw Ślęży oferuje tutaj rozmaitość opcji, od trudnych technicznie skalistych szlaków, po niemal płaskie leśne drogi.

 

4. Dookoła Ślęży szlakiem czarnym i zielonym (z Przeł. Pod Wieżycą)

podłoże: drogi leśne

dystans: 15.9 km

suma podbiegów: 410 m

trudność: łatwa

Trasa zaczyna się od Domu Turysty pod Wieżycą. Prowadzi czarnym szlakiem (zachodnim) około 5 km, a dalej szlakiem zielonym do Przełęczy Tąpadła. Droga powrotna wiedzie również szlakiem czarnym (wschodnim) do Domu Turysty pod Wieżycą.

Trasę można zmodyfikować tak by start i zakończenie były na Przełęczy Tąpadła.

 

Jednak jak chcecie powalczyć na podbiegach, mocno potrenować techniczne zbiegi to polecamy trasy trudniejsze:

 

5. Ślęża – ściana niebieska (z Przeł. Pod Wieżycą)

podłoże: drogi leśne oraz szlaki górskie

dystans: 8.9 km

suma podbiegów: 490 m

trudność: trudna

Trasa zaczyna się od Domu Turysty pod Wieżycą. Prowadzi czarnym szlakiem (zachodnim) około 2 km, a dalej szlakiem niebieskim na Ślężę. Droga powrotna wiedzie szlakiem czerwonym i czarnym (wschodnim) do Domu Turysty pod Wieżycą.

Najtrudniejszą częścią trasy jest ściana niebieska – podejście na Ślężę z przewyższeniem ponad 200 m/km oraz trudny kamienisty zbieg ze Ślęży szlakiem czerwonym.

Trasa polecana tym, którzy planują wystartować na Ślężańskim Festiwalu Biegowym.

 

6. Skalna Perć i Wieżyca (z Przeł. Pod Wieżycą)

podłoże: drogi leśne oraz szlaki górskie

dystans: 17.4 km

suma podbiegów: 700 m

trudność: pierwsza część łatwa, druga trudna

Trasa dla miłośników negatywnych splitów oraz urokliwych miejsc.

Zaczyna się od Domu Turysty pod Wieżycą. Prowadzi czarnym szlakiem (zachodnim) około 5 km, a dalej szlakiem zielonym do Przełęczy Tąpadła. Droga powrotna wiedzie również szlakiem niebieskim na Skalną a dalej na Ślężę. Jest to bez wątpienia jeden z najbardziej malowniczych ślężańskich szlaków, a zarazem jeden z najtrudniejszych technicznie. Zbieg ze Ślęży szlakiem żółtym przez Wieżycę do Domu Turysty pod Wieżycą.

 

7. Ślęża — ścianaa czerwona (z Przeł. Tąpadła)

podłoże: drogi leśne oraz szlaki górskie

dystans: 6.5 km

suma podbiegów: 350 m

trudność: średnia

Trasa dla początkujących górali. Start z Przełęczy Tąpadła szlakiem czarnym (wschodnim), a po 2 km szlakiem czerwonym na Ślężę (ściana czerwona – podejście o nachyleniu 200 m/1 km). Zbieg ze Ślęży szlakiem żółtym (najłatwiejszy technicznie zbieg ze Ślęży) w kierunku Przeł. Tąpadła.

Dla ambitniejszych biegaczy, chcących poćwiczyć siłę biegową, pętle można powtórzyć kilkakrotnie.

 

8. Ślęża — ściana czerwona i Skalna Perć (z Przeł. Pod Wieżycą)

podłoże: drogi leśne oraz szlaki górskie

dystans: 16.8 km

suma podbiegów: 620 m

trudność: trudna

Trasa prowadzi z Domu Turysty pod Wieżycą szlakiem czarnym (wschodnim), a po 5 km wiedzie szlakiem czerwonym na Ślężę. Jest tu dość strome podejście, to samo, z którym walczą biegacze podczas Górskiego Maratonu i Półmaratonu Ślężańskiego. Ze szczytu biegniemy szlakiem niebieskim przez Skalną Perć. To najbardziej malowniczy, ale i jeden z trudniejszych technicznie szlak Masywu Ślęży. Po zbiegu ze Skalnej odbijamy w prawo zielonym szlakiem, a dalej czarnym wracamy Pod Wieżycę.

 

9. Ślężańskie źródła – (Sobótka parking przy Sobotelu)

podłoże: drogi leśne oraz szlaki górskie

dystans: 19.8 km

suma podbiegów: 840 m

trudność: trudna

Trasa dla fanów długich biegów, preferujących bieganie na lekko bez bidonów z wodą.

Źródło G. Lustiga (źródło okresowe) – 0.5 km

Źródło Ślężan (źródło czynne – wodopój) – 9 km

Święte Źródełko (miejsce dawnego kultu, źródło wyschnięte) – 14.5 km

Źródło Jakuba (źródło czynne – wodopój) – 17 km

Źródło G. Lustiga (źródło okresowe) – 19 km

opcjonalnie:

Źródło Anny (źródło czynne — wodopój)

Trasa prowadzi z Sobótki szlakiem czerwonym w kierunku Ślęży. 0,5 km za parkingiem przy Sobotelu mijamy Źródło Lustiga (okresowe). Na skrzyżowaniu ze szlakiem czarnym odbijamy w prawo i biegnimy nim przez 6 km, a dalej szlakiem zielonym. Na 9 km trasy napotykamy Źródełko Ślężan. Tu woda jest przez cały rok, można ją pić wprost ze źródła. Zielonym szlakiem docieramy do Przeł. Tąpadła, skąd kontynuujemy bieg szlakiem czarnym (wschodnim) aż do Rozdroża Hoileta. Za rozdrożem skręcamy na szlak czerwony i stromym podejściem kierujemy się na szczyt Ślęży.

Tuż przed wierzchołkiem napotkamy dawne miejsce kultu, zwane Świętym Źródełkiem, gdzie w czasach wczesnosłowiańskich dokonywano rytualnych ablucji przed wejściem na szczyt. Źródełko jest obecnie wyschnięte. Znajduje się przy nim rzeźba Peruna, któremu po dziś dzień składane są tu ofiary. Warto uszanować to miejsce.

Ze szczytu Ślęży zbiegamy czerwonym szlakiem. Kilkaset metrów za rzeźbą Panna Z Rybą, po lewej stronie, jest wydeptana ścieżka, prowadząca do Źródła Jakuba. Woda jest tu smaczna a źródło czynne przez cały rok. Dalej szlakiem czerwonym zbiegamy do parkingu, gdzie kończy się trasa.

Dla chętnych jest opcja wydłużenia trasy o 2 km i zwiedzenia Źródła Anny. By do niego dotrzeć, za Panną z Rybą należy skręcić w prawo kierunku Skał Władysława. Po kilkuset metrach po prawej stronie są kamienne schody, które prowadzą do źródła.

 

10. Ślęża x2 – Ultra (Sobótka parking przy Sobotelu)

podłoże: drogi leśne oraz szlaki górskie

dystans: 26.3 km

suma podbiegów: 1340 m

trudność: bardzo trudna

Trasa proponowana jako długie wybieganie dla biegaczy ultra.

Rozpoczynamy przy parkingu pod Sobotelem skąd kierujemy się do Domu Turysty pod Wieżycą (szlak czerwony i czarny, lub droga asfaltowa). Dalej szlakiem czarnym (zachodnim) dobiegamy do niebieskiego, którym zdobywamy Ślężę – Przeł. Tąpadła – Radunię. Na Przeł. Słupickiej wbiegamy na szlak czarowny, którym biegniemy do Zalewu Sulistrowickiego a dalej znowu na Ślężę. Powrót na parking szlakiem czerwonym.


Jednorazowe wejście na Ślężę z Sobótki to około 500 m przewyższenia. Startując z Przeł. Tąpadła lub z Domu Turysty Pod Wieżycą,  jest 350-400 m przewyższeń, w zależności od wybranej drogi.

Nasza góra jest bezpieczna i przejrzysta w szlaki (nie zgubisz się), a zarazem daje poczucie wolności i ucieczki od szumu dnia codziennego.

Jeśli chciałbyś spróbować tu swoich sił, a wystarczy skorzystać z jednej z proponowanych tras lub zwrócić się do KB Sobótka. Chętnie pomożemy!


 

Treningi na bieżni:

Dla osób chcących połączyć treningi górskie z szybkościowymi zapraszamy na nasz stadion, malowniczo położony, z klasyczną bieżnią. Stadion jest otwarty codziennie. Można na nim korzystać nieodpłatnie bieżni.

Chętnych na wspólne bieganie zapraszamy na trening z KB Sobótka, w każdą środę o godzinie 17:00.

Jesteśmy otwarci na współpracę, jeżeli chcesz dołączyć do klubu, to śmiało jest naprawdę ciekawie i każdy biegacz znajdzie tu swoje miejsce.

Jeżeli jesteście grupą biegową, to chętnie podejmiemy wspólne treningi i doradzimy w wyborze tras biegowych.

Sobótka to malownicze oraz dobre miejsce na weekend, gdzie możecie zostać na kilka dni, by nabrać formy.


 

Noclegi i gastronomia:

Poniżej przedstawiany krótką listę miejsc w okolicy Sobótki, gdzie znajdziecie możliwości noclegowe, a także restauracje:

  1. Hotel Miś – Sobótka (nocleg + restauracja)
  2. Hotel Sobotel – Sobótka (nocleg + restauracja)
  3. Villa Sobótka – Sobótka (nocleg + restauracja)
  4. Winnica Celtica – Sobótka (nocleg + możliwość zakupu lokalnego wina)
  5. Zielone Wzgórze – Sulistrowiczki (restauracja)
  6. Hotel Pod Jeleniem – Sobótka (nocleg + restauracja)
  7. Ślężański Młyn – Marcinowice k. Świdnicy (nocleg + restauracja)
  8. Dom Pielgrzyma – Sobótka (nocleg)
  9. Dom Turysty Pod Wieżycą – (nocleg + restauracja)

https://www.sobotka.pl/

Zapraszamy do odwiedzenia naszych pięknych okolic i życzymy udanych wybiegów.